You are currently viewing عمل کلاچ ترمز مغناطیسی با فرمان الکتریکی صورت می گیرد

عمل کلاچ ترمز مغناطیسی با فرمان الکتریکی صورت می گیرد

5
(3)

کلاچ مغناطیسی

دلیل نام گذاری آن به کلاچ مغناطیسی نیز همین امر است. چنانکه می دانیم کلاچ ها از حدود ۵۵ سال پیش توسعه پیدا کرده اند و تا امروز نیز کاربرد و توسعه آنها ادامه دارد. علاوه بر کلاچ مغناطیسی، ترمز مغناطیسی در کنار آن با این کاربرد که مانع هرزگردی موتورهای الکتریکی پس از خاموش شدن شود استفاده می گردد.

کلاچ های مغناطیسی، مکانیزمی بوده که جهت وصل شدن دو محور با درگیری غیر دائم به هم و منتقل کردن حرکت دورانی که به وسیله عملگرهای الکترومغناطیسی درگیر و یا آزاد می گردد. این کلاچ مناسب ترین شیوه جهت کنترل ارتباط مکانیکی از راه دور می باشد زیرا بدون نیاز به درگیری اولیه می توان از راه دور عملکرد آن را کنترل نمود. در این طرح از کلاچ ها امکان به وجود آمدن دمای بالا در محل درگیری زیاد می شود. در واقع ماکزیمم دمای کاری کلاچ توسط نرخ دمای پوشش محافظ الکترومگنت محدود می گردد که این امر یک محدودیت زیاد در به کارگیری این کلاچ است و می تواند عامل بازدارنده ای در استفاده از آن ها باشد. هزینه بالای طراحی از دیگر مشکلات این کلاچ ها می باشد.

کلاچ های مغناطیسی به شکل الکتریکی کار کرده ولی به شکل مکانیکی گشتاور را انتقال می دهد. این روشی است که قبلا طراحان به کلاچ های الکترومغناطیسی و ترمزها واگذار می کردند. نزدیک به شصت سال از هنگامی که این کلاچ ها به شکل عمده استفاده شد، می گذرد. انواع گوناگونی از تجهیزات و کلاچ ها به شکل روز افزون طراحی و تولید می شود اما همچنان سیستم آن به شکل اولیه باقی مانده است. برای خرید و استعلام قیمت الکتروموتور ترمزدار با شرکت نیرو گیربکس در ارتباط باشید. شرکت نیرو گیربکس ارائه دهنده انواع الکتروموتور ترمزدار می باشد.

ساختمان کلاچ ترمز مغناطیسی

در کلاچ هنگامی که جریان برقرار می گردد در سیم پیچ ها میدان مغناطیسی ایجاد می شود. این میدان مغناطیسی بر شکاف هوایی که مابین عضو محرک و متحرک کلاچ وجود دارد، ممانعت می کند. این جاذبه باعث رساندن آرمیچر به نقطه تماس آن با صفحه روتور می شود. تماس اصطکاکی که به وسیله نیروی میدان مغناطیسی کنترل می گردد علت حرکت یا توقف عضو حرکت می باشد.

تقریبا نام گشتاور حاصل از نیروی مغناطیسی متناسب است با ضریب حساسیت مابین فولاد روتور و فولاد آرمیچر. در تعداد زیادی از کلاچ های صنعتی از مواد خاصی در بین قطب ها استفاده می شود. این مواد اساسا جهت کمک به کم شدن مقدار سایش استفاده می گردد. همینطور می توان مواد گوناگون دیگری نیز جهت تغییر گشتاور در کاربردهای خاص استفاده نمود. به طور مثال در صورتی که کلاچ زمان بالایی را جهت رسیدن به سرعت ماکزیمم نیاز داشته باشد می توان از ماده ای با اصطکاک پایین استفاده نمود. جهت خرید انواع ترمز الکتروموتور با شرکت نیرو گیربکس در تماس باشید. شرکت نیرو گیربکس ارائه دهنده انواع ترمز الکتروموتور با قیمت مناسب می باشد.

عمل کلاچ ترمز مغناطیسی
عمل کلاچ ترمز مغناطیسی با فرمان الکتریکی

کلاچ ترمز مغناطیسی و نحوه عملکرد ترمز مغناطیسی

ترمز مغناطیسی یا مگنتی از آهن ربای الکتریکی یا همان بوبین در کنار لنت، صفحه ترمز و خار ها تشکیل شده است. کارکرد این سیستم به گونه ای است که در حین اتصال جریان برق، مگنت با آزاد کردن لنت از صفحه ترمز، موجب حرکت و چرخش روتور الکترو موتور می گردد. هنگام قطع شدن جریان برق مگنت سریعا صفحه ترمز و در نهایت روتور الکترو موتور را جذب کرده و به خود می چسباند و همین امر نهایتا عمل ترمز گیری را به انجام  می رساند. ترمز مغناطیسی با افزودن طول روتور به آخر الکتروموتور وصل می شود و بر دو مدل تک فاز و سه فاز تولید می شود. در صورت نیاز به خرید انواع مگنت ترمز الکتروموتور با شرکت نیرو گیربکس در ارتباط باشید. شرکت نیرو گیربکس مرکز فروش انواع مگنت ترمز الکتروموتور می باشد.

کلاچ ترمز مغناطیسی از چهار بخش مهم تشکیل شده است:

  • سیستم پیچ تولید میدان مغناطیسی
  • توپی
  • آرمیچر
  • روتور

هنگامی که جریان برقرار می گردد یک فلوی مغناطیسی ساکن به وجود آمده و به داخل روتور منتقل می شود. این فلو آرمیچر را جذب نموده و سبب متصل شدن آن به روتور می گردد. لغزش بین آرمیچر و صفحه روتور تا زمانی ادامه پیدا می کند که سرعت ورودی و خروجی یکسان گردد. کل زمان اتلاف شده جهت این فرآیند بین یک الی دو دهم ثانیه می باشد.

با توجه به موارد عنوان شده در بالا به این نتیجه می رسیم که کلاچ ترمز مغناطیسی از مگنت الکتریکی یا همان بویین در کنار لنت، خارها و صفحه ترمز تشکیل شده است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که در هنگام اتصال جریان برق، آهن ربا با آزاد نمودن لنت از صفحه ترمز، باعث حرکت و چرخش روتور الکترو موتور می شود. موقع قطع جریان برق آهن ربا به سرعت صفحه ترمز و نهایتا روتور الکتروموتور را جذب نموده و به خود می چسباند و همین عامل نهایتا باعث نتیجه دادن عمل ترمز می شود.

ترمز مغناطیسی با اضافه کردن طول روتور به انتهای الکتروموتور نصب می گردد و بر دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می گردد. توقف سریع و لحظه ای کنتاکنتور به عنوان اصلی مهم در موتور های القایی در نظر گرفته می شود؛ همین سبب اهمیت استفاده از کلاچ ترمز مغناطیسی، به خصوص ترمز مغناطیسی می گردد. بالابر، آسانسور جرثقیل های وینچی و موارد مشابه این دستگاه ها، مثال هایی برای استفاده از ترمز مغناطیسی هستند.  لنت ترمز الکتروموتور در شرکت نیرو گیربکس موجود و قابل خریداری می باشد. جهت خرید انواع لنت ترمز الکتروموتور با مجموعه نیرو گیربکس تماس بگیرید.

کلاچ مغناطیسی
کلاچ مغناطیسی

کلاچ ترمز مغناطیسی و شرحی بر کلاچ مغناطیسی

کلاچ به گونه های مختلفی تکامل یافته است و در بازار موجود می باشد. اما ساختمان کلاچ مغناطیسی به گونه ای دیگر توسعه یافته و ساختار متفاوتی را دارا می باشد. ساختار این نوع کلاچ به شکل تک صفحه ای و استوانه های درون یکدیگر است؛ که بر اساس گونه کلاچ، یکی از استوانه ها متحرک و دیگری محرک یا عامل حرکت است. انرژی دریافت شده از مغناطیس، عامل حرکت است. این مدل کلاچ ها سریع وصل یا قطع می شوند و سایز آنها نسبتا خرد و کوچک است. کلاچ ترمز مغناطیسی اگر چه از قیمت نسبتاً بالایی برخوردار است، اما در ماشین ها و دستگاه های صنعتی کاربرد بالایی دارد.

نیروی الکترومغناطیس برای اتصال صفحات در مدل تک صفحه ای به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.  عملکرد این کلاچ، آن را به طور دایمی به برق محتاج می کند؛ در این نوع کلاچ ، سیستم خنک نیز به همین دلیل ضروری است. در صورت نیاز به خدمات تعمیر کلاچ‌های مغناطیسی با مجموعه نیرو گیربکس تماس بگیرید. مجموعه نیرو گیربکس بهترین مجموعه برای دریافت خدمات تعمیر کلاچ های مغناطیسی می باشد.

کلاچ الکترومغناطیسی سیستمی است که با متصل شدن دو محور بدون درگیری دائم به همدیگر و منتقل کردن حرکت دورانی با استفاده از مکانیزم الکترومغناطیسی درگیر و یا رها می گردند. به جهت کنترل رابطه مکانیکی کنترل شده از دور بهترین روش کلاچ مغناطیسی می باشد؛ چرا که بدون درگیری اولیه می شود کارکرد آن را از دور تحت کنترل قرار داد. کلاچ مغناطیسی، بر مبنای انرژی الکتریکی عمل می کند و به وجه مکانیکی نیروی گشتاور را انتقال می دهد. این رویکرد، پیش از این در کلاچ ترمز الکترومغناطیسی محول می شد. 

بک لش یا پس زدن در کلاچ مغناطیسی

گاهی در یک کاربرد خاص پیش می آید که ساختار کلاچ مغناطیسی به گونه ای باشد که لقی وجود نداشته باشد و اجزا کاملاً جذب یکدیگر باشند. در این گونه کاربرد ها حتی درجه ای چرخش بین اتصالات می تواند منجر به بروز مشکل گردد. در چنین مواقعی مهندسین طراح کلاچ ترمز مغناطیسی، کلاچ را با امکان بک لش صفر طراحی می نمایند، اما دوباره در این حالت نیز ممکن است یک چرخش نسبی کم ما بین روتور در شفت به وجود آید.

در بیشتر کاربردهای کلاچ ترمز مغناطیسی، نیازی به صفر بودن بک لش نیست و اما راهکار صفر کردن آن استفاده از آلیاژهایی است که در ساخت آنها منیزیم به کار رفته است و از این آلیاژ می توان در ساخت سطوح تماس بهره مند شد. برخی از اتصالات کلاچ ترمز مغناطیسی به گونه ای استاندارد مابین توپی و آرمیچر از یک نوار باریک به صورت زبانه بهره می برند که تا حد بالایی مانع از پس زدن یا بک لش را دارا است یا اینکه در طراحی دیگر توپی به شکل مربعی طراحی می گردد. البته شایان ذکر است، که نوار زبانه ای بهترین عملکرد را در ممانعت از پس زدن در کلاچ ترمز مغناطیسی ایفا می کند.  جهت دریافت خدمات سیم پیچی مگنت الکتروموتور با مجموعه نیرو گیربکس در تماس باشید. مجموعه نیرو گیربکس ارائه دهنده انواع محصولات سیم پیچی مگنت الکتروموتور می باشد.

کلاچ مغناطیسی و کلاچ پودری
کلاچ مغناطیسی و کلاچ پودری

نصب کلاچ ترمز مغناطیسی

کلاچ ترمز مغناطیسی فنی پیچیده و سختی داشته و حتما باید از نحوه کارکرد آن آشنا بوده تا بتوانید آن را به درستی نصب نمایید. نصب کردن این کلاچ ها حتما باید به دست افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود. بنابراین نصب را به دست افراد با تجربه بسپارید و این کار را به افراد غیر حرفه ای نسپارید.

قیمت کلاچ ترمز مغناطیسی

کلاچ ترمز مغناطیسی قیمت مشخصی نداشته و عوامل زیادی بر روی قیمت این محصول تاثیر گذار می باشد. از اصلی ترین عاملی که بر روی قیمت این محصول تاثیر گذار می باشد، کیفیت این کلاچ ها می باشد.

خرید کلاچ ترمز مغناطیسی

کلاچ های ترمز مغناطیسی ساخت پیچیده ای داشته و ساختار خاصی دارد. در هنگام خرید حتما باید با نحوه عملکرد آن آشنا شده و سپس آن را خریداری نمایید. در نتیجه پیش از اقدام به خرید این محصول از یک متخصص کمک بگیرید و این محصول را از سایت ها و فروشگاه های معتبر خریداری کرده تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

کلاچ مغناطیسی چیست؟

در این مقاله از سایت نیرو گیربکس به بررسی کلاچ مغناطیسی به طور کامل پرداخته ایم با ما همراه باشید.

نصب کلاچ ترمز مغناطیسی به چه صورت می باشد؟

نصب کردن کلاچ مغناطیسی حتما باید به دست افراد حرفه ای و با تجربه انجام شود. برای اطلاع از نحوه نصب کلاچ ترمز مغناطیسی این مقاله از سایت نیرو گیربکس را مطالعه کنید.

چقدر از این مقاله راضی بودید؟

به این مقاله رای دهید!

میانگین آرا 5 / 5. تعداد آرا: 3

تا کنون امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.