You are currently viewing مزایا و معایب استفاده از گیربکس

مزایا و معایب استفاده از گیربکس

5
(2)

گیربکس یا جعبه دنده یکی از اجزای مهم خودرو است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شود. گیربکس شامل یک مجموعه از دنده‌ها و مکانیزم‌هایی است که به وسیله آن، نیروی موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گیربکس در خودروهای دستی معمولاً شامل سه بخش است: دنده‌بکس، کلاچ و مکانیزم‌های ترمز. در دنده‌بکس، دنده‌های مختلفی برای تغییر سرعت وجود دارد که با تغییر دادن دنده، نیروی موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. کلاچ نیز برای قطع و وصل کردن نیروی موتور به گیربکس استفاده می‌شود.

مکانیزم ترمز نیز برای توقف خودرو و جلوگیری از حرکت آن در شرایط خاص استفاده می‌شود. گیربکس در خودروهای اتوماتیک نیز وجود دارد، اما در این نوع خودروها، تغییر سرعت به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به دنده‌بکس و کلاچ نیست. در خودروهای اتوماتیک، گیربکس شامل یک مجموعه از دنده‌های خودکار و مکانیزم‌های ترمز است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از گیربکس

  • میزان سر و صدای کم
  • بازدهی بالا
  • نسبت های کاهش زیاد
  • افزایش گشتاور خروجی
  • کاهش سرعت خروجی
  • بادوام.

معایب استفاده از گیربکس

  • هزینه بیشتری نسبت به سایر سیستمهای درایو دارد.
  • روغن کاری مناسب برای اجرای صاف لازم است
  • دندانهای بریده شده ضعیف ممکن است منجر به لرزش بیش از حد و سر و صدای حین کار شوند
  • کیفیت اهمیت و هزینه بیشتری را به همراه دارد

گیربکس صنعتی برای ماشین‌آلات صنعتی مختلفی مانند پمپ‌ها، کمپرسورها، دستگاه‌های بسته‌بندی، دستگاه‌های حفاری، دستگاه‌های برش و خم و… استفاده می‌شود. این نوع گیربکس به دلیل عدم تلفات انرژی در انتقال نیرو، باعث افزایش کارایی و کاربردی بودن ماشین‌آلات صنعتی می‌شود. در صورت نیاز به خرید و استعلام قیمت انواع گیربکس صنعتی با ما تماس بگیرید.

مزایا و معایب استفاده از گیربکس چیست
مزایا و معایب استفاده از گیربکس

نحوه عیب یابی گیربکس

مشکل: گیربکس سریع داغ میکند

  • دمای محیط بالاتر از حد توصیه شده است: اگر دمای محیط خیلی زیاد باشد، می تواند از راندمان گیربکس کم کند. یک فن خنک کننده را نصب کنید یا برنامه را به یک مکان با دوام تر منتقل کنید.
  • تهویه مناسب: تهویه مناسب، نه تنها برای گیربکس بلکه برای عملکرد صحیح کلیه تجهیزات الکتریکی / مکانیکی لازم است. اطمینان حاصل کنید که جریان هوای کافی در ناحیه تجهیزات وجود داشته باشد تا امکان خنک کننده سیستم فراهم شود.
  • تراز نادرست شافت: اولین قدم بررسی تراز شفت ورودی موتور به گیربکس است. برای اطمینان از استفاده صحیح از گیربکس لازم است که شافت ورودی موتور با جعبه دنده هم تراز شود.
  • اضافه بار: بار گیربکس را کم کرده و در صورت پایین آمدن دما رعایت کنید. اگر اینگونه نباشد ، برنامه شما ممکن است به یک مدل گیربکس بزرگتر نیاز داشته باشد.
  • روغن کاری: روانکاری ضعیف برای یاتاقان و چرخ دنده ها
  • یاتاقان ها نادرست نصب شده است: ممکن است نیاز به نصب مجدد آنها در گیربکس داشته باشید.

گیربکس شافت مستقیم یک نوع گیربکس است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود. این نوع گیربکس برای خودروهایی که به دنبال سرعت بالا هستند، مناسب است و برای خودروهای مسابقه، خودروهای ورزشی و خودروهایی که به دنبال سرعت بالا هستند، استفاده می‌شود. انواع گیربکس شافت مستقیم را با قیمت مناسب از شرکت نیرو گیربکس خریداری کنید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

مشکل: صدای بلند / لرزش صدا

  • ارتعاش بلند یا لرزش: می تواند ناشی از منابع مختلفی باشد که در این بخش مورد بحث قرار گرفته است.
  • نصب نادرست گیربکس: نصب نادرست ممکن است در نتیجه پیچ و مهره های شل یا عدم سوء استفاده بین موتور و گیربکس باشد. سفت شدن پیچ های سست و تراز کردن موتور و گیربکس ممکن است مشکل سر و صدای زیاد را برطرف کند.
  • سرعت ورودی بیش از حد زیاد: کاهش سرعت ورودی احتمالا به کاهش نویز کمک کند.
  • اضافه بار: کاهش بار ممکن است به کاهش نویز کمک کند. در این صورت، به گیربکس مدل بزرگتر نیاز خواهید داشت
  • یاتاقان های فرسوده یا آسیب دیده: ممکن است نیاز به تعویض یاتاقان های آسیب دیده تعویض شود.
  • روغن کاری: برای انسجام ، چرخ دنده ها / یاتاقان ها باید به درستی روغن کاری شوند.

مشکل: شفت های ورودی / خروجی

  • نصب نادرست: اطمینان حاصل کنید که تمام پیچ های موتور موتور به گیربکس به طور ایمن بسته شده اند.
  • دندان دنده ای فرسوده: نیاز به تعویض دنده های فرسوده دارید.
  • چرخ دنده ها در حالت قفل شده: ممکن است دنده ها به دلیل ساییدگی و تعویض جایگزین شوند. احتمال دیگر این است که ممکن است یک شی خارجی از جعبه دنده جدا شود و باعث شود چرخ دنده ها در حالت قفل قرار گیرند.

گیربکس پایه دار یک نوع گیربکس است که برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود. در این نوع گیربکس، محور خروجی گیربکس به صورت عمودی و پایه دار بر روی چهار یا شش پایه قرار دارد. این نوع گیربکس برای خودروهای سنگین و باربری استفاده می‌شود. گیربکس پایه دار را با قیمت مناسب از شرکت نیرو گیربکس خریداری کنید.

کاربرد گیربکس در صنایع مختلف
کاربرد گیربکس در صنایع مختلف

کاربرد گیربکس در صنایع مختلف

هوافضا

در صنعت هوافضا ، از جعبه دنده ها در هواپیما ها برای سفرهای هوایی ، موشک، وسایل نقلیه فضایی، شاتل های فضایی و موتورها استفاده می شود.

کشاورزی

در صنعت کشاورزی بر روی تراکتور ها و پمپ ها برای شخم، آبیاری، مبارزه با آفات و کنترل حشرات کنترل استفاده می شود.

اتومبیل

در صنعت خودرو از گیربکس در اتومبیل ، هلیکوپتر ، اتوبوس و موتور سیکلت استفاده می شود.

ساخت و ساز

در صنعت ساخت و ساز از گیربکس در ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل ، لیفتراک ، بولدوزر و تراکتور استفاده می شود.

فرآوری مواد غذایی

در صنعت فرآوری مواد غذایی از جعبه دنده در سیستم های نقاله ، فرآوری گوشت و محصولات گیاهی و کاربردهای بسته بندی استفاده می شود.

صنایع دریایی

در صنعت دریایی از جعبه دنده ها بر روی قایق ها و قایق بادبانی استفاده می شود.

پزشکی

در صنعت پزشکی از جعبه دنده ها در جداول های جراحی ، تختخواب بیمار ، دستگاههای تشخیص پزشکی ، تجهیزات دندانپزشکی و دستگاههای اسکن MRI و CAT استفاده می شود.

نیروگاه ها

در نیروگاه ها از گیربکس ها در ترانسفورماتورها ، ژنراتورها و توربین ها استفاده میشوند. الکترو گیربکس شافت مستقیم. الکترو گیربکس شافت مستقیم پایه دار. الکترو گیربکس چینی. گیربکس کتابی. گیربکس حلزونی اطلس. گیربکس حلزونی سپهر. گیربکس حلزونی سهند.گیربکس حلزونی شاکرین. تعمیرات گیربکس شافت مستقیم. دنده گیربکس شافت مستقیم. پوسته گیربکس شافت مستقیم. تعویض  دنده گیربکس شافت مستقیم.  تعمیر الکتروگیربکس صنعتی توسط شرکت نیرو گیربکس قابل انجام می باشد. برای دریافت خدمات تخصصی تعمیر الکتروگیربکس صنعتی با ما تماس بگیرید.

مزایا و معایب استفاده از گیربکس چیست؟

در این مقاله از سایت نیرو گیربکس به بررسی مزایا و معایب استفاده از گیربکس به طور کامل پرداخته ایم با ما همراه باشید.

کاربرد گیربکس در صنایع مختلف چیست؟

گیربکس در صنایع مختلف مانند هوافضا، کشاورزی، اتومبیل، ساخت و ساز، فرآوری مواد غذایی، صنایع دریایی و … قابل استفاده می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

چقدر از این مقاله راضی بودید؟

به این مقاله رای دهید!

میانگین آرا 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا کنون امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.